بررسی خواننده ی نهفته در داستان های احمد اکبرپور (بر پایه ی نظریه ی ایدن چمبرز)
نویسندگان
چکیده
اندیشهی خوانندهی نهفته یا درون کتاب، بر پایهی این نگرش شکل گرفته که برای گفتن یک چیز، دو فرد لازم است و نویسنده یا مؤلف، برای آشکار ساختن معنای مورد نظر، روابطی را در اثر خود با خواننده ایجاد میکند. ایدن چمبرز بر این باور است که برای یافتن این خواننده، که او خوانندهی «نهفته»اش میخواند به روشی نیاز است که در داستانهای کودک و نوجوان، کودک را در مقام خواننده به شمار آورد و او را در درون کتاب جای دهد. از همین رو، چمبرز روش پیشنهادی خود را برای این کار ارائه می دهد. از دیگر سو منتقدان ادبیات کودک در چند سال گذشته، به آثار داستانی احمد اکبرپور، توجهی ویژه داشتهاند و کودکان و نوجوانان نیز از این آثار استقبال کردهاند. از همین رو، این پژوهش بر آن است تا بر پایهی نظریهی چمبرز، سه اثر داستانی اکبرپور را بررسی کند و خوانندهی درون این داستانها را آشکار سازد.
منابع مشابه
بررسی خواننده نهفته در داستان های کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریه ایدن چمبرز
ادبیات کودک مانند انواع دیگر ادبی، نیازمند نقد و بررسی است؛ نقدی که کودک را در مقام خواننده، به درک بهتر داستان یاری میرساند. در این میان، روش ایدن چمبرز که کودک را در مقام خواننده به حساب میآورد و او را در درون متن جای میدهد (خواننده مستتر) رویکردی کاربردی است. مطابق این نظر، نویسنده یا مؤلف به منظور کشف معنای متن، در متن خود روابطی با خواننده ایجاد میکند و آگاهانه و گاه، ناآگاهانه تصویری ...
متن کاملبررسی خواننده نهفته در داستان های کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریه ایدن چمبرز
ادبیات کودک مانند انواع دیگر ادبی، نیازمند نقد و بررسی است؛ نقدی که کودک را در مقام خواننده، به درک بهتر داستان یاری میرساند. در این میان، روش ایدن چمبرز که کودک را در مقام خواننده به حساب میآورد و او را در درون متن جای میدهد (خواننده مستتر) رویکردی کاربردی است. مطابق این نظر، نویسنده یا مؤلف به منظور کشف معنای متن، در متن خود روابطی با خواننده ایجاد میکند و آگاهانه و گاه، ناآگاهانه تصویری ...
متن کاملبررسی خوانندهی نهفته در داستانهای احمد اکبرپور (بر پایهی نظریهی ایدن چمبرز)
اندیشهی خوانندهی نهفته یا درون کتاب، بر پایهی این نگرش شکل گرفته که برای گفتن یک چیز، دو فرد لازم است و نویسنده یا مؤلف، برای آشکار ساختن معنای مورد نظر، روابطی را در اثر خود با خواننده ایجاد میکند. ایدن چمبرز بر این باور است که برای یافتن این خواننده، که او خوانندهی «نهفته»اش میخواند به روشی نیاز است که در داستانهای کودک و نوجوان، کودک را در مقام خواننده به شمار آورد و او را در درون کتا...
متن کاملنگاهی به ابعاد روایت مندی در داستان سه سوت جادویی احمد اکبرپور (بر پایه ی نظریه ی ماریا نیکولایوا)
این مقاله بر آن است تا بر پایهی نظریه ی نیکولایوا دربارهی روایتشناسی، ابعاد روایتمندی را در داستان سه سوت جادویی از احمد اکبرپور که از داستان های جدید نیز وی است، بررسی و تحلیل کند؛ نیکولایوا از سال 2003 دیدگاههایی تازه در پیوند با روایت شناسی ادبیات کودک ارائه داد و برتری های روایت شناسی را به عنوان روی کردی جدا از دیگر شیوه های نقد ادبی یادآور شد. در این نظریه تمرکز وی بر ابعاد روایتمن...
متن کاملبررسی خواننده ی نهفته در داستان های لینا الکیلانی
ادبیات کودک گونه ای ویژه از ادبیات است که مخاطب خویش را در میان کودکان می جوید. لازمه ی گرایش کودکان به این نوع ادبی این است که نویسنده، با نگاهی ویژه، کودکان را آن گونه که هستند، بپذیرد و او را در فعالیت های کتاب مشارکت دهد. با وجود اهمیت حضور ادبیات کودک در زندگی کودک، این ادبیات آن گونه که باید راه پیشرفت را نپیموده است. که عدم وجود نقدی روش مند، یکی از علل عمده در این زمینه است. میان کودک...
نظریه ی خواننده ی نهفته در ادبیات کودک مطالعه موردی آثار «لینا کیلانی»
ادبیات کودک و نوجوان که از حوزه های جدید در ادبیات معاصر و مدرن است، به یکی از مهم ترین مراحل زندگی بشر می پردازد. از آن جا که کودکان کتابی را دوست دارند که آن ها و علائقشان را در مرکز توجه قرار دهد، نقد خواننده محور از مناسب ترین انواع نقد جهت بررسی ادبیات کودک و نوجوان است. آیدن چمبرز، نظریه ی نقدی خواننده ی نهفته را در ادبیات کودک ارائه داد؛ تمام تلاش او آن بود که شیوه ای را عرضه دارد که بر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات ادبیات کودکجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۲۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023